פניות לדורית מנצור בנושא גני ילדים וצהרונים  |  פניות לשלום עטר בנושא פעילות תרבות  |  פניות לדורון קורן בנושאי מבני ציבור, תכנון ובנייה.  |  פניות לאדי גרבר בנושא פיתוח  |  
 


 
  רישום לניוזלטר

 
 
 

 
מונה:

התחברות למנהלים


iPhone Supported
 
   "אובר חוכם" - מאת משה פישר
דף הבית >> כתבות >> "אובר חוכם" - מאת משה פישר
בשנתיים האחרונות אנו עדים להופעתם של שלל הצעות ייעול מרחיקות לכת בתחום התחבורה. ה"אובר חוכם" המפורסם, שנאמר עליו כי יעביר במחי אפליקציה, עשרות אלפי משתמשים מצריכה עצמית ברכב הפרטי לשיתוף מרחבי, כך גם יעבירו אליהם ה"מכונות האוטונומיות" המתקדמות בצעדי ענק, עוד עשרות ואולי מאות אלפי אזרחים, שימאסו ברכבם הפרטי המתקשה לנתב את עצמו ליעד. גם הופעתה המרעננת של "העיר החכמה"  לא תותיר את האזרחים אדישים וכפועל יוצא מיכולותיה, תכנון חכם ליציאה יעילה,  יגבר השימוש בכלי התחבורה ל"הסעת המונים" .                                                                                                         
רוב תושבי ישראל שומעים מידי פעם על הבשורות החשובות הללו שאין לזלזל בהם כלל, ההיפך, הם ראויים להתייחסות רצינית ומכבדת.  אולם, ברור לכל בר דעת כי ההתהדרות ההמונית בטכנולוגיות מתקדמות אלו בישראל של 2017 , זו הנחנקת מעומסי תנועה איומים, דומה יותר לאישה יפה העומדת לצאת למסיבה יוקרתית, לשם כך היא עוטה על גופה שמלת ערב יוקרתית ומתיזה על גופה בושם איכותי, אלא מה אישה נאה זו, לא עשתה פעולה בסיסית אחת נדרשת להסיר את הרפש שדבק בגופה במשך חודשים רבים....עד כדי כך ששאריות סחי יובשני עתיק יומין צמוד לגופה (זה נכון גם לכל הגברים ). כך בישראל של 2017, הצורך להיעזר במצגות טרנדיות של פיתוחים טכנולוגיים שהם כשלעצמם מרתקים ומסערי דמיון הולך וגובר. 
בפועל משמשים הפיתוחים הטכנולוגיים שאולי בחלקם יבשילו בעוד כעשור לנותני מענה חלקי אפקטיבי,  כלי שרת בתעמולה שכל מטרתה - הסחת הדעת מהמצב הקשה מנשוא, בו נמצאת יכולת ההתניידות בדרכי הארץ בכלל ובמזרח גוש דן בפרט, של כל אחת ואחד מאתנו .
חשוב שמעצבי וקובעי המדיניות יבינו וייקחו על עצמם להתמודד ברצינות עם אתגרי ההווה - הרחבה מהירה ונבונה של נתיבי הרכבת הקלה, חיבור מרכזי הערים, לנתיבים פנויים שיגיעו לתחנות הרכבת "הכבדה" גם לאלו שכבר קיימים ועומדים שוממים. היום צריך לעשות "נתצי"ם" ןלא רק לדבר עליהם, ולפתח דרכים מקוריות שישברו את טבעת החנק המתהדקת, אם כל אלו לא ייעשו כאן ועכשיו גם ה"אובר חוכמים" יהפכו במהרה להיות "כנזם זהב באף חזיר".
 
משה פישר. 
פרופסור רחל אלתרמן (טכניון): "הרס העירוניות והשטחים הפתוחים"

"כל מבנה קטן בתל אביב מתעקשים לשמר, אבל קיבוצים ומושבים שלמים מחסלים", אומרת פרופ' רחל אלתרמן, מתכננת ערים וחוקרת בכירה במוסד נאמן למחקרי מדיניות בטכניון.

"נכון שלוד צריכה חיזוק אבל הוותמ"ל עושה את זה לא בשביל לוד אלא בגלל המספרים שהיא צריכה להראות לממשלה, וקבלת החלטות מלמעלה לא מניבה דברים טובים. מה הוותמ"ל נותנת לנו בעצם? עוד עיר על שטחים פתוחים, מנותקת מהעיר הקיימת, כמו רחם מחוץ לגוף.

"זה נובע מהשליטה הלאומית על הקרקע. יש קרקע לאומית שלא יוצאת לשוק ופתאום נותנים אותה במסות גדולות, לכאורה כדי להתמודד עם משבר, אבל בעצם זה הרס של העירוניות לעתיד וגם הרס של השטחים הפתוחים. עירוניות טובה צריכה להתפתח באופן אורגני. כלומר, עם התשתיות ושירותי הציבור יחד. שכונות גדולות בשולי העיר לא יכולות להתערות בעיר. התחבורה מביאה אותה למקומות אחרים, וגם לא מפצה כראוי את החקלאים.

"גם לא צריך 11 אלף דירות בבת אחת. צריך היה לבנות במנות קטנות בתוך העיר. גם כשעיר סובלת מדימוי שלילי שמוריד את ערכי הקרקע, לעיבוי חדש בתוך העיר יש יותר השפעה משכונה חיצונית. היה הרבה יותר נכון אילו העיר הייתה מתפתחת על ידי בנייה חדשה בתוכה. מתכנני ערים צריכים לאהוב גם את הגוף החולה ולא רק לעשות השתלות מבחוץ. הפתרון נמצא בתוך לוד. מתוך הביקושים במרכז הארץ, מספיק אחוזון שירצה מחיר נמוך תמורת נגישות מצוינת. לוד היא לא פריפריה, היא הפופיק של המדינה"
כתבות נוספות:
הצעה לסדר - תכנון תוכנית אב לתחבורה ציבורית בפתח תקווה >>>(ציון נכשל לתחבורה הציבורית בפ"ת)

עלות העסקת ראש העירייה כ 68,000 ש"ח בחודש >>>

Go Back  Print  Send Page

פורום