פניות לדורית מנצור בנושא גני ילדים וצהרונים  |  פניות לשלום עטר בנושא פעילות תרבות  |  פניות לדורון קורן בנושאי מבני ציבור, תכנון ובנייה.  |  פניות לאדי גרבר בנושא פיתוח  |  
 


 
  רישום לניוזלטר

 
 
 

 
מונה:

התחברות למנהלים


iPhone Supported
 
   פרשת "קורח"
דף הבית >> דת >> פרשת השבוע אהוד בן יהודה >> פרשת "קורח"
בס"ד                                                                                פרשת קורח תשע"ו
 
                         לא לפחד מדרך ארכה ומסוכנת
 
  קוראים יקרים. כיצד זה שגדולי ישראל נמשכים אחרי טעות גדולה כל כך של קורח? ואיך קורה שאחרי הנסים שנעשו במצרים ובמדבר בהנהגת משה אפשר לחשוב על מרידה בו?
   כאשר משה שולח לקרוא לדתן ואבירם הם מבינים ואומרים: "המעט כי העליתנו מארץ זבת חלב ודבש להמיתנו במדבר". בפשטות, אמת טענו דתן ואבירם. הרי משה אמר להם לאחר חטא המרגלים כי הדור הזה לא יזכה להיכנס לארץ ישראל. הם ימותו במדבר ולא יעלו לארץ זבת חלב ודבש. דור זה הרגיש כי אין מטרה לחייו. משה רבנו שלל מהם את היכולת להגיע אל המנוחה ואל הנחלה. הם מרגישים שאין כל משמעות לחייהם במדבר אם אינם מגיעים לארץ זבת חלב ודבש. לא איכפת להם אם ארץ זו היא ארץ ישראל או ארץ אחרת, ובלבד שתהיה זבת חלב ודבש.
   מבחינת אותו הדור הם מיצו את ההליכה במדבר, נגמר להם הכוח להיאבק בדרך והם רוצים להגיע לסוף. במצב זה קל היה לקורח למשוך את גדולי ישראל. כאשר אדם אבוד, כאשר הוא מרגיש שאין סוף להליכתו במדבר, הוא מחפש פתרונות אחרים גם אם הם פתרונות שווא. גם אם מצרים אינה בדיוק ארץ זבת חלב ודבש הוא מוכן להתייחס אליה כך ובלבד שלא להישאר במדבר.
גדולי ישראל שבאותו הדור היו בטוחים שהגיע הזמן להפסיק וללכת במדבר. הם דמיינו לעצמם את מהלכי הגאולה כפי ראות עיניהם, הם לא ראו לנגד עיניהם את טובת הדור הבא, הם לא חשבו על ההכנה שבהליכה במדבר. במובן מסוים הם היו מדורשי השלמות עכשיו. גם היום אנו רואים את מחליפי היעדים חדשים לבקרים, בגלל הרצון שהמלחמות ייפסקו כבר עכשיו ו"מזרח תיכון חדש" יופיע וייראה מיד. הרצון להגיע כבר לסוף הדרך הוא מובן אך מוטעה. המחשבה שאפשר לקצר תהליכים, המחשבה שאפשר לעשות שלום בעולם על ידי מילים ומסמכים בלבד, היא מחשבה ילדותית של מי שרואה לטווח קצר ביותר. אכן, יבואו ימים שבהם "לא ישא גוי אל גוי חרב ולא ילמדו עוד מלחמה" (ישעיהו ב,ד), אך עד אז יש דרך שגם לה יש יעדים וגם היא בונה את עם ישראל.
   מכובדי היקרים. אין מדובר ביצר שלטון גרידא, שהרי קורח לא היה מפשוטי העם ולא מחסרי הדעת שבו. שורש התפיסה של קורח "כי כל העדה כלם קדשים" הוא טשטוש המעמדות. אם כולם שייכים לעם הנבחר אז כולם קדושים במידה שווה, וזה נבע מחוסר סבלנות להוביל מהלכים בעם ישראל על פי הסדר הנכון, המכיר בהבדלות ובהבדלים. לכן, עונשם היה הבדלה חמורה. כיליונם היה באופן של הפרדה מוחלטת "ויאבדו מתוך הקהל". אין הם זוכים להלוויה ולא קבורה עם שאר מתי ישראל.
 
 
תזכו לשנים רבות וטובות. שבת שלום. אהוד בן יהודה.

Go Back  Print  Send Page

פורום