פניות לדורית מנצור בנושא גני ילדים וצהרונים  |  פניות לשלום עטר בנושא פעילות תרבות  |  פניות לדורון קורן בנושאי מבני ציבור, תכנון ובנייה.  |  פניות לאדי גרבר בנושא פיתוח  |  
 


 
  רישום לניוזלטר

 
 
 

 
מונה:

התחברות למנהלים


iPhone Supported
 
   חזרה לבית הספר
דף הבית >> מומחים >> אימון אישי לילדים ונוער >> חזרה לבית הספר
חזרה לבית הספר – פיתוח אחריות
חודש וחצי חלף עבר. היינו בים, בבריכה, במחשב, ב"פעילויות מיוחדות לילדים", התבטלנו ,רבנו ו....
מתחילות המחשבות על החזרה לבית הספר.
ברוב המקרים הילדים, גם אם לא יודו בכך בפה מלא, מחכים כבר לשיבה לבית הספר.
חסרים להם החברים, חסרות להם ההפסקות וחסרה להם... המסגרת!!
למרות זאת קיימים הרבה פעמים חששות לקראת החזרה. שוב יחזור העומס, שוב המתח לקראת השעורים, המפגשים עם המורים, שחלקם אולי חדש ובלתי מוכר, לעיתים קיים חשש מהמפגש המחודש עם ילדי הכתה. חשש המבוסס על ניסיון השנה הקודמת וחשש ששוב יחזרו השאלות מהבית: ארגנת? הכנת? קום! לך לישון.
בהסתמך על כך שהחופשה נוצלה לשיחות עידוד וחיזוקים בתחומים הקשים יותר על הילד
ננסה הפעם לראות כוון נוסף לקראת השנה החדשה.
ניקח את החזרה לבית הספר תחת הכותרת אחריות .
מהי אחריות?
בהגדרה מילונית -כלל החובות המוטלות על אדם מתוקף תפקידו או סמכותו, או מתוקף התחייבות שנטל על עצמו; תחום או עניין המסור לטיפולו של אדם.
במעשה – אחריות הינה סממן של בגרות. אחריות הינה לקיחת חלק במטלות המשפחה.
של מי האחריות?
האחריות היא קודם כל שלנו ההורים. אנו אוחזים ב 100% אחריות כלפי ילדינו בכל תחומי חייהם.
אחריותנו הראשונית להשכיל ולהעביר להם אחריות.
באחריותנו, כהורים, לכוון, לתמוך, לעודד ולבנות ילד עצמאי ואחראי.
אנחנו כהורים מחויבים להבהיר לילד שבין אם יקבל על עצמו אחריות או לא אהבתנו אליו כהורים אינה משתנה. אהבת ההורים אינה מותנית בדבר.
מחויבותנו כהורים לשמש דוגמה לילד בנושא לקיחת האחריות:
  • לקיחת אחריות בהגעה בזמן לאירועים, לישיבות.
  • לקיחת אחריות על קיום הבטחות שהבטחנו.
  • לקיחת אחריות על ביצוע מטלות על פי לו"ז שנקבע ללא דחיות.
האחריות של הילד
לקבל על עצמו מטלות כשהוא מסוגל לקבל על עצמו אחריות.
לקבל על עצמו מטלות ולעמוד בהן. עצם ההצלחה בביצוע מטלות יחזק את בטחונו העצמי של הילד, יעזור לו להתמודד עם מטלות מורכבות יותר שיינתנו לו ואולי אפילו העלאת יוזמות עצמיות ולקיחת אחריות נוספת בבית ובחברה בה הוא נמצא.
ילד המקבל על עצמו מטלות, המותאמות כמובן לגילו ויכולותיו, יפתח רצון להתקדם ,להתפתח ולהגשים את עצמו.
אני חלק מהמשפחה
עוד לפני שנגיע לתחילת הלימודים נציע לילדנו לקבל על עצמו –לעזור באחת ממטלות הבית.
הבחירה חיבת להיות משותפת מותאמת לגיל הילד ולרצונו.
לא סתם נבחרה הכותרת "אני חלק מהמשפחה" – לקיחת אחריות אינה מלווה בצ'ופר כזה או אחר, לקיחת אחריות מהווה שלב בהתבגרות ובהשתייכות המשפחתית.
המטלה יכולה להיות עריכת השולחן לקראת ארוחה, הורדת כלים בתום הארוחה, סידור מדיח, השגחה, לפרק זמן מוגבל מראש, על אח קטן וכו'. על כל הצלחה להיות מלווה בביטויי חיזוק.  ולעומתן אם לא מתבצעת המטלה בהצלחה, לחזור ולהזכיר ש"לקחת על עצמך מחויבות", "אנחנו סומכים עליך בנושא.." "זוהי תרומתך למשפחה" ...
אני גדול ואחראי
הציעו לילד לבחור מטלה הקשורה לעצמו וחדרו: סידור המיטה בבוקר, סידור החדר בתום יום משחקים, אכילה/התקלחות עצמאית, בחירת בגדים תואמים לאירוע – הכל בהתאם לגיל הילד.
היזהרו מלהרפות את ידי הילד על ידי מתן עודף מטלות ואל תשתמשו במילים או הגדרות פוגעניות במידה והמטלה לא בוצעה. שוחחו. נסו להבין את הסיבה והוסיפו הסבר נוסף על צורך ואחריות.
לקראת תחילתה של שנה
מומלץ לשבת עם הילד ולערוך רשימה: מהן מטלות האחריות הנדרשות מתלמיד ?
הדבר הראשון שיעלה, מן הסתם, יהיה הכנת ש"ב אך בנוסף לאחריות הכנת שעורי הבית קיימות מטלות אחריות נוספות : ארגון הילקוט מדי יום על פי מערכת השעות הנדרשת, תהליכי ההתארגנות לשינה והקימה בבוקר, הכנת ארוחת 10,יציאה בזמן מקובל מהבית.
על הרשימה להיות מפורטת על פי כל השלבים הנדרשים ובשעת הצורך בליווי השעה הרצויה .
לאחר הכנת הרשימה יש לשבת עם הילד ולהחליט מהן המטלות אותן הוא לוקח כאחריות בלעדית מהן המטלות המצויות באחריות בלעדית של ההורים ובאילו מטלות הוא מבקש את עזרת ההורים.
כאשר אנו מעבירים, בהסכמה, אחריות למטלה מסוימת אל הילד, עליו להיות מודע שהוא נושא באחריות גם על אי ביצועה.
(לדוגמה : שיכחת מחברת בבית לא תלווה בריצת ההורים לכתה להשלים את החסר)
ככל שהדברים יהיו ברורים וחדים מלכתחילה תגלו שלא רק חסכתם זמן אלא החשוב יותר שחסכתם ויכוחים בעקר בשעות הקריטיות .
עשה ואל תעשה להורים במהלך השנה
  • אהבו ותמכו בילד בכל מצב ולאורך כל הדרך
  • היו בסביבה לכל בקשת עזרה שיזדקק לה
  • עודדו אותו להפגין אחריות ושבחו אותו בהצלחותיו.
  • אל תבצעו מטלות במקומו.
  • אל תפחיתו מיכולתו ורצונו לבצע את המטלה.
  • עזרו לילד ללמוד ולהכיר בתוצאות כשאינו מגלה אחריות : אל תפתרו במקומו סכסוכים חברתיים, אל תרוצו לביה"ס עם הכריך ו/או ספר שנשכח – כל עוד ארגון הדברים היו תחת אחריותו.
זכרו! לעיתים , עם קצת עזרה – ההצלחה על כף היד!!
חוה טופר – מאמנת אישית לילדים ונוער           
 054-7946254
 https://sites.google.com/site/havacoaching


Go Back  Print  Send Page

פורום